nlen
Grenzeloos Gebouwbeheersysteem en modern managementsysteem sturen installaties Dijklander Ziekenhuis aan.
Geworteld in de regio’s Waterland en West-Friesland staat het Dijklander Ziekenhuis. Dit ziekenhuis beschikt over vier locaties in Hoorn, Purmerend, Enkhuizen en Volendam. Om alle installaties op de hoofdlocatie in Hoorn eenvoudig aan te sturen en de prestaties uit te lezen, maakt het ziekenhuis gebruik van het
managementsysteem IX.Web van Beveco. Dit helpt de gebouwbeheerders om het comfort en de veiligheid van het gebouw te waarborgen.
Kristian Kruik werkt als eerste technisch medewerker bij het Dijklander Ziekenhuis dagelijks met het gebouwbeheersysteem Trend van Honeywell, dat Beveco leverde. “We beheren met dit systeem onder meer de koelmachines, bronbemaling, warmtepompen, verwarmingsketels, cv-sensoren en overige HVACinstallaties”, somt Kruik op. “Verder hebben we ook de koelkasten, waarin de medicatie wordt opgeslagen, met deze regeltechniek verbonden.” Naast Trend gebruikt het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn ook het managementsysteem IX.Web. Dit managementsysteem werd onlangs als opvolger van het vorige managementsysteem Beveco IntegratieXpert toegepast. IX.Web is een combinatie van IX (afkorting voor IntegratieXpert) en Web, als een verwijzing naar de oplossingen en
voordelen die deze webbased omgeving biedt.
PRESTATIES VISUEEL INZICHTELIJK
“Met IX.Web kunnen we de systemen in het ziekenhuis niet alleen aansturen, maar zijn ook de prestaties van alle installaties visueel inzichtelijk”, vertelt Kruik. “Sinds begin dit jaar zijn we overgegaan op deze web-based software. Dit heeft als voordeel dat we het functioneren van de installaties op elke willekeurige werkplek, maar ook op een tablet of smartphone via grafieken en prestaties zichtbaar kunnen maken. Via de IX.Mobile app kunnen we op afstand ook de status van installaties uitlezen. Zo kunnen we bij storingen bijvoorbeeld direct zien om wat voor storing het gaat, alarmmeldingen ontvangen en logboeken oproepen. We sturen regelmatig rapportages over het functioneren van de systemen naar de verantwoordelijke partijen binnen het ziekenhuis. Op basis van die rapporten kunnen zij analyseren wat er goed gaat en waar eventueel nog verbetermogelijkheden liggen.” Naast de regeltechniek koppelde Beveco in het ziekenhuis ook andere installaties met IX.Web, zoals energiemeters, noodstroomaggregaten en UPS’en. IX.Web leest continu de data van deze systemen uit voor statusbewaking, energiemonitoring, logging en analyses.
BRANDVEILIGHEID
Ook het beheer en de monitoring van de Siemens en Tyco brandbeveiligingsinstallaties loopt via IX.Web. Met de bijbehorende, digitale brandweerpanelen is Dijklander al in een vroeg stadium (1996) begonnen omdat zij wisten dat er veel mutaties zouden plaatsvinden. Inmiddels heeft het ziekenhuis vier digitale brandweerpanelen; één bij elke brandweeringang. Deze helpen de BHV-organisatie en de brandweer om bij eventuele calamiteiten accuraat en met de juiste informatie te reageren.
DOORMELDINGEN GEOPTIMALISEERD
De doormeldingen zijn met de komst van IX.Web geoptimaliseerd. Dit verloopt niet meer via SMS-berichten maar gaat via de aanwezige systemen NerveCentre van New Bridges en IQMessenger van het gelijknamige bedrijf IQ Messenger. NerveCentre werd al toegepast voor het Zirop (Ziekenhuis Rampen Opvang Plan) en als BHV oproepsysteem. IQ Messenger werd daarentegen toegepast als zusteroproepsysteem, om het zorgpersoneel te informeren over statussen van de zorgapparatuur en patiëntoproepen.
De koppeling van deze oproepsystemen met IX.Web geeft de extra mogelijkheid om (urgente) meldingen van andere (onder meer gebouwgebonden) installaties bij de afdelingen te bezorgen. Denk aan meldingen over bijvoorbeeld brand, inbraak, koelkasten, energievoorziening, enzovoorts. Bovendien vergroot dit de breedschaligheid en inzetbaarheid van de oproepsystemen met de daarbij behorende apparaten. De medewerkers in het ziekenhuis hoeven niet meer diverse toestellen bij zich te dragen, zoals in het verleden wel het geval was. De technische afdeling gebruikt de Beveco IX.Mobile app om ‘on the fly’ ook meldingen te ontvangen en aanpassingen te kunnen maken op de installaties.
STABILITEIT DOOR COMPABILITEIT
Kruik vertelt dat het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn al dertig jaar tevreden gebruiker is van het gebouwbeheersysteem Trend voor de regeltechnische installatie. “Trend is in 1991 geïnstalleerd en door de jaren heen verder uitgebouwd met de koppeling van nieuwe installaties en de toevoeging van nieuwe functies. Het gebruik van Trend als componentenmerk in de regelkasten zorgt dat deze uitbouw altijd soepel is verlopen. Elke serie is namelijk compatibel met de vorige versies. Dat was geen overbodige luxe, want het aantal systemen bleef door de jaren heen steeds toenemen. Door de compatibiliteit van Trend met vorige versies communiceren zowel de oude als de nieuwe installaties moeiteloos met het gebouwbeheersysteem.”
De uitwisselbaarheid bij vervanging naar nieuwe onderstations levert nauwelijks problemen op. Bovendien biedt die uitwisseling met nieuwe versies elk keer verbeteringen waardoor Trend aan de eisen van nu blijft voldoen. Ook het toegepaste managementsysteem is telkens zonder moeite omgezet naar de nieuwste versie. Dit garandeert dat het Dijklander Ziekenhuis steeds een up-to-date en gebruikersvriendelijke interface heeft voor de complexe installaties in het gebouw. “Met de IX.Web-omgeving zijn we niet meer afhankelijk van vaste werkplekken. Met onze autorisaties zijn we in staat op met elk willekeurig apparaat via een webbrowser onze installaties te bedienen.”
VOLLEDIG ZELFREDZAAM
“Alles bij elkaar maakt dat ik het gebruik van IX.Web als heel prettig ervaar. Om zelf kleine aanpassingen of uitbreidingen aan het systeem te kunnen doen, volgde ik bij Beveco diverse cursussen over IX.Web en het programmeren van de software. Hierdoor kunnen we onszelf redden als we met spoed iets willen aanpassen. Als het echt moeilijk wordt, kunnen we natuurlijk altijd bij Beveco terecht. Via supports- en onderhoudsdagen bij Beveco houd ik mijn kennis op peil. Een engineer van Beveco komt dan op locatie en voorziet mij van advies en tips & tricks. Dat is fijn, want door te oefenen in de praktijk in onze eigen omgeving leer ik toch het meeste.” Kruik en zijn collega’s zijn ook door Beveco opgeleid om zelf geautoriseerd mutaties te kunnen aanbrengen in de regelstrategieën van de regeltechnische installaties. Daarmee kunnen zij nu zelfstandig ingrijpen of de installaties finetunen als dat nodig is.
KLANTGERICHTE ONDERSTEUNING
“Een groot voordeel van IX.Web vind ik de multifunctionaliteit”, vat Kruik zijn mening over het managementsysteem samen. “Ik moet de grenzen van het managementsysteem nog ontdekken; alles kan tot nog toe. Beveco is daarnaast continue bezig om het systeem uit te breiden en nieuwe toepassingen toe te voegen. Voor mij persoonlijk is het ook heel fijn dat alarmeringen van installaties snel inzichtelijk zijn bij de storingsmonteur, zodat we eventuele storingen direct kunnen oplossen. Een ander pluspunt is dat we via de rapportages van IX.Web inzicht hebben in hoe we de klimaatsturing nog energiezuiniger kunnen maken. Het is heel prettig dat we altijd bij Beveco terecht kunnen voor ondersteuning als dat nodig is. De mensen bij Beveco staan ons altijd enthousiast te woord en willen graag helpen. Wat je ook vraagt; ze zijn er altijd voor je en geven een begrijpelijk antwoord waarmee ik weer verder kan.”
STIP OP DE HORIZON
Beveco helpt het ziekenhuis bovendien met periodiek overleg, waardoor ze bijdraagt aan kennisoverdracht en het bespreekbaar maken van mogelijkheden. Het kijken naar zo’n ‘stip op de horizon’ stelt de technisch medewerkers van het ziekenhuis in staat om continu in de gaten te houden of nieuwe ontwikkelingen ook voor hun situatie van toepassing kunnen zijn. Zo profiteren klanten als Dijklander Ziekenhuis van de grote hoeveelheid kennis en ervaring bij Beveco, in allerlei segmenten; van digitale brandweerpanelen en volledig geautomatiseerde meldkamersystemen tot en met simpele IO-modules of complete datacenteroplossingen.